مدیر عالی حرم مطهر رضوی گفت: در ایام ماه محرم و صفر برنامه‌های عزاداری متنوعی برای زائران حرم مطهر رضوی تدارک‌دیده‌شده است.

 حرم مطهر رضوی در ایام محرم با برنامه‌های متنوع میزبان عزاداران حسینی است

رضا خوراکیان، مدیر عالی حرم مطهر رضوی، در برنامه زنده «اشاره» شبکه خراسان رضوی به تشریح برنامه‌های عزاداری حرم مطهر رضوی در ایام ماه محرم و صفر پرداخت و بیان کرد: برنامه‌ها و خدمات متنوعی برای برگزاری هرچه باشکوه‌تر مراسم عزاداری در این ایام تدارک‌دیده‌شده است که این برنامه‌ها شامل بیان معارف اهل‌بیت (ع)، ذکر مصیبت حضرت سیدالشهدا (ع)، ادعیه خوانی است و باتوجه‌به سن، جنس، قومیت و زبان زائران در نظر گرفته شده است.


 برپایی حسینیه حرم برای عزاداری اقوام مختلف

 وی تصریح کرد: از جمله برنامه‌هایی که برای این ایام تدارک‌دیده‌شده است، برپایی «حسینیه حرم» جهت مراسم عزاداری اقوام و استان‌های مختلف کشور است که هر شب از ساعت ۲۰ تا ۱ بامداد در صحن قدس به شیوه سنتی، برگزار می‌شود.
مدیر عالی حرم مطهر رضوی اظهار کرد: در این ایام همچنین ویژه‌برنامه‌های عزاداری برای زائران عرب‌زبان و همچنین زائران اردوزبان در صحن و رواق غدیر حرم مطهر رضوی، انجام می‌شود.
وی افزود: ظرفیت مهمان‌سرای حضرت نیز در این ایام افزایش می‌یابد و زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی می‌توانند برای بهره‌مندی از خوان نعمت حضرت رضا (ع) در نسیم رضوان ثبت‌نام کنند.


 برپایی موکب‌های پذیرایی برای زائران حضرت رضا (ع)

 خوراکیان در ادامه به برپایی موکب‌های مختلفی برای پذیرایی از زائران اشاره و بیان کرد: پیش‌بینی می‌شود این موکب‌ها در ایام عزاداری سید و سالار شهیدان از ۶ میلیون نفر پذیرایی کنند.
وی با اشاره به حضور زائران زیارت اولی از مناطق محروم کشور در حرم مطهر، گفت: علاوه بر این افراد گروه‌های مختلفی از نخبگان، دانش‌آموزان، دانشجویان و... نیز در حرم مورد استقبال و پذیرایی قرار می‌گیرند و حرم مطهر رضوی سالانه پذیرای ۱۵ هزار گروه از زائران حضرت علی بن موسی‌الرضا (ع) است.
وی در خصوص اسکان زائران خاطرنشان کرد: در مسیرهای منتهی به مشهدالرضا (ع) نیز استراحتگاه‌های موقت، زائرسرا و مکان‌های اقامتی آستان قدس رضوی به این زائران در طول سال خدمت‌رسانی می‌کنند، اما در دهه اول محرم و دهه آخر صفر، امکان استراحت شبانه زائران در حرم مطهر رضوی نیز فراهم است.

 
 برگزاری همایش بزرگ شیرخوارگان حسینی
 وی در ادامه به برگزاری همایش بزرگ شیرخوارگان حسینی در روز جمعه اول ماه محرم اشاره و اظهار کرد: این مراسم باشکوه از ساعت ۸:۳۰ صبح روز جمعه در رواق امام خمینی (ره)، برگزار می‌شود.
خوراکیان بیان کرد: کارگاه‌های دوخت لباس این مراسم از چند ماه قبل توسط خادمان افتخاری برگزار شده است و در این کارگاه‌ها برای مراسم شیرخوارگان حسینی در خارج از کشور نیز لباس‌ها تهیه شده است.
وی عنوان کرد: تجمعی در سالروز عفاف و حجاب در روز پنجشنبه بعدازظهر با حضور نماینده ولی‌فقیه برگزار می‌شود و سخنرانان و مداحان خانم در این برنامه حضور خواهند داشت.
 این مقام مسئول اضافه کرد: جهت رعایت پدافند غیرعامل و مسائل امنیتی، محدودیت‌هایی در خصوص پذیرش خودروها در پارکینگ ایجاد شده است.
مدیر عالی حرم مطهر رضوی خاطرنشان کرد: در این ایام علاوه بر این برنامه‌ها، خدمات دیگری نیز در حرم مطهر رضوی در نظر گرفته شده است که زائران می‌توانند از طریق مراجعه به وب‌سایت یا شبکه‌های اجتماعی حرم مطهر از این برنامه‌ها مطلع شوند.

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.